Verkeerde brandstof getankt? Dit moet je doen!

Heb je per ongeluk verkeerde brandstof getankt? Het overkomt jaarlijks zo’n 25.000 Nederlanders. Dus schaam je niet, je bent gelukkig niet de enige. Minder vervelend wordt het er natuurlijk niet door. Wij vertellen je wat je wel en vooral niet moet doen wanneer je verkeerde brandstof hebt getankt. Wat de mogelijke kosten zijn en of het verzekerd is.

En wat nu?

Maak je geen zorgen, je auto is nog niet afgeschreven. Het is echter wel erg belangrijk dat je adequaat handelt en hiermee de schade beperkt houdt. Denk in ieder geval aan de volgende punten:

  • Start je auto niet! Maak dan geen contact omdat hierdoor de brandstofpomp al kan beginnen met de verkeerde brandstof op te pompen.
  • Neem contact op met een autohulpdienst zoals de ANWB wegenwacht of Univé pechhulp. De brandstof dient namelijk geheel uit de tank gepompt te worden. Hiervoor hebben hulpdiensten speciale voertuigen met een “verkeerd getankt” installatie.
  • Nadat de tank is leeggepompt, dien je (de juiste) brandstof te tanken. Het starten van de auto zal in sommige gevallen niet zonder horten of stoten gaan, neem hiervoor de tijd.
  • Heb je al wel gereden? Dan is de kans op schade helaas erg groot. Ons advies is dan ook om de auto na te laten kijken bij de garage.

Wat zijn de kosten en ben ik verzekerd?

Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo’n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd. Naast de kosten voor het leegpompen heb je natuurlijk ook de kosten van de brandstof die je verkeerd hebt getankt. Heb je doorgereden en start de auto niet meer? Dan kunnen de kosten flink oplopen. Laat je auto nakijken door de garage voor meer informatie.

Diesel of benzine

Brandstoffen hebben verschillende eigenschappen. Diesel heeft bijvoorbeeld ook een smerende functie voor de motor terwijl benzine juist vrij ruw is. Daarnaast ontbrandt diesel ook langzamer dan benzine. Wat je hebt getankt in welke type motor, is daarom van invloed op de potentiële schade.

Diesel in een benzinemotor getankt

Diesel ontbrandt minder goed dan benzine. Hierdoor zal de motor niet of minder goed lopen en is er sprake van veel rook. Omdat diesel een meer smerende functie heeft, zal ook het oliepeil stijgen. Dit heeft negatieve gevolgen voor de carter (deel van een verbrandingsmotor) in de auto. Door het verhoogde oliepeil ontstaat er onverbrande diesel dat langs de zuigveren de carter in kan lopen.

Auto transport na verkeerde brandstof

Benzine in een dieselmotor

Bij de wat oudere dieselmotoren (van voor het common rail-tijdperk) kan het niet zo veel kwaad om een beetje benzine bij de tanken. Deze motoren werken met een lagere inspuitdruk waardoor ze zo ongeveer 10% menging kunnen hebben. Nieuwere motoren met elektronische regeling kunnen echter minder goed tegen benzine. Dit is eigenlijk het vervelendste scenario bij ‘verkeerd tanken’. Het brandstofsysteem kan al snel tegen schade oplopen doordat benzine vrij ruw is. Benzine komt vroeg tot ontbranding waardoor de druk op de brandstofpomp te groot wordt. Het gevolg hiervan kan ernstige slijtage zijn.

Conclusie: Stop direct met rijden, laat de tank leegpompen en ga eventueel langs de garage.

Onafhankelijke beoordelingen
Bekijk hier al onze beoordelingen.